Ladda ner guiden

Smarketing guiden - bild med iPad

Den kompletta smarketing-guiden

Så får du sälj och marknad att skapa fler affärer tillsammans

Har du hört att kunderna är mer pålästa idag? Har du hört att de googlar fram sina lösningar och har gjort en hel del research innan de eventuellt tar kontakt med er? Troligen har du inte missat detta skifte att kunderna gör den största delen av sin köpresa på egen hand innan en säljare blir involverad. För att möta upp detta skifte i köparbeteendet måste sälj och marknad samarbeta på en helt ny nivå än tidigare (sales + marketing = smarketing).

Genom att införa en smarketing-strategi i din organisation tydliggör du en mycket viktig aspekt: att sälj och marknad är delar av samma process. Du bygger därmed rätt förutsättningar för dem att guida kunden genom hela köpresan, oavsett när, hur och var kunden väljer att ta kontakt.

 

Med denna guide får du:

  • Insyn i hur inbound marketing och smarketing hänger ihop

  • Tips på vilka roller som bör finnas i en smarketing-organisation

  • Konkreta KPI:er, definitioner och förslag till SLA mellan sälj och marknad

  • Kunskap om hur smarketing-processen ser ut och på vilket sätt sälj och marknad kan samarbeta i varje steg

Trevlig läsning!